5 tips om de kwaliteit te waarborgen
Wilt u relevant blijven met uw organisatie? Dan moet u werken aan kwaliteitsmanagement. Alleen door de kwaliteit te waarborgen, zorgt u dat klanten en opdrachtgevers bij u blijven. Wij geven u 5 tips om dit te bereiken.
1. Zorg voor betrokkenheid
U bent zo sterk als de zwakste schakel, zeggen ze wel eens. Bij kwaliteitsmanagement is dit zeker het geval! Om de algemene kwaliteit van uw onderneming te waarborgen, is het belangrijk dat iedereen hieraan bijdraagt. De eerste stap voor goed kwaliteitsmanagement is dan ook het creƫren van betrokkenheid. Geef iedereen in uw bedrijf een gevoel van verantwoordelijkheid. Betrek medewerkers in uw plannen en spreek elkaar aan op gemaakte afspraken.
2. Wees open
Een tweede tip voor beter kwaliteitsmanagement: deel uw resultaten. Een betere koers is alleen te varen wanneer iedereen weet hoe het er aan boord aan toe gaat. Door open te zijn over de organisatie weet iedereen op welke punten nog verbetering mogelijk is. Bovendien zorgt transparantie ook voor een hogere betrokkenheid van uw werknemers.
3. Blijf op de hoogte
De wet- en regelgeving rondom kwaliteit, milieu en arbeidsomstandigheden verandert continu. Wees daarom goed voorbereid op eventuele veranderingen door goed op de hoogte te blijven. Zo kunt u op tijd bijsturen als dit nodig is en de kwaliteit van uw dienst of product blijven garanderen.
4. Luister naar uw omgeving
Naast de eisen van de overheid op het gebied van kwaliteit, kunnen ook de wensen van uw klanten of opdrachtgevers veranderen. Blijf relevant en heb oog voor wat zij zien als kwaliteit. Blijf ook op de hoogte van veranderende normen in de maatschappij. Beweeg hierin mee en deel deze veranderingen binnen uw organisatie.
5. Win professioneel advies in
De laatste tip om de kwaliteit binnen uw onderneming te waarborgen: schakel de hulp in van een kwaliteitsmanagement adviesbureau. Hiermee kunt u de huidige structuren en processen binnen uw organisatie overzichtelijk in kaart brengen. Daarnaast krijgt u relevante adviezen voor verbetering.