3 tips voor het kiezen van een payrollbedrijf

Het gemak van payrolling

Nemen de administratieve werkzaamheden van uw bedrijf veel te veel tijd in beslag? Dan kunt u ervoor kiezen om de hulp in te schakelen van een payrollbedrijf. Payrollbedrijven nemen de risisco’s wat betreft juridisch werkgeverschap uit handen, en kunnen bovendien de arbo-, loon- en salarisadministratie van u overnemen. Deze belangrijke werkzaamheden wilt u natuurlijk wel door een betrouwbaar bedrijf uit laten voeren. Daarom geven we u 3 belangrijke tips voor het kiezen van een payrollbedrijf.

De juiste certificaten

We hebben het al eerder gehad over de voordelen van het payrollbedrijf in bepaalde branches. Wanneer u hiervan wilt profiteren, is het dan wel belangrijk dat u ook kiest voor een goed payrollbureau. De certificaten van een payrollbedrijf zegt bijvoorbeeld al veel over de betrouwbaarheid. Er zijn verschillende certificaten die een payrollbedrijf kan krijgen. Wanneer u de hulp van zo’n bedrijf in wilt schakelen, raden we daarom ook aan dat u op deze certificaten let. Dit geeft aan dat het payrollbedrijf betrouwbaar is. Het NEN 4400 certificaat geeft aan dat de (personeels)administratie op orde is, en dat het bedrijf de loonheffing en en omzetbelasting op tijd afdraagt. Een ABU- of NBBU-lidmaatschap geeft de garantie dat de cao’s en wet- en regelgeving door het payrollbedrijf nageleefd worden. Ziet u deze certificaten, dan mag u ervan uitgaan dat het gaat om een betrouwbaar payrollbedrijf.

Alle kosten zijn transparant

Een betrouwbaar payrollbedrijf hanteert ook altijd volledig transparante tarieven. Dit betekent dat u na verloop van tijd niet te maken krijg met onverwachte kosten. Hierbij kunt u onder andere denken aan een payrollbedrijf dat feestdagen apart in rekening brengt. Een ander bureau neemt dit wellicht al op in het tarief. Deze regels worden niet altijd direct duidelijk gemaakt. Ook het eigen risico in het geval van ziekteverzuim verschilt erg per payrollbedrijf. Zo zijn er bureaus die de eerste twee weken van ziekte bij u in rekening brengen, terwijl andere juiste het volledige ziekteverzuim overnemen. Schakelt u een payrollbedrijf in, dan moet u dit soort zaken altijd van tevoren navragen.

Opzegtermijn en minimale afname

De laatste tip die we u nog willen geven heeft te maken met de opzegtermijn. Wat voor soort opzegtermijn een payrollbedrijf hanteert is namelijk zeer gevarieerd. Er zijn bureaus die helemaal geen opzegtermijn hebben. Doen ze dat wel, dan zit er ook nog een verschil in de lengte van deze termijn. Dit kan variëren van een maand tot een jaar. Ook zijn er payrollbedrijven die een minimum aantal uren aanhouden die u af moet nemen. Wij raden u aan om met deze zaken altijd rekening te houden voor u het payrollbedrijf kiest.