Wat te doen nu de werkgeversrisico’s toenemen?

Een nieuw Sociaal Akkoord voor werkend Nederland

Met de invoering van het Sociaal Akkoord in 2013 steeg de angst voor ondernemend Nederland. De werkgeversrisico’s groeiden alleen maar. Hierdoor durfde niemand meer werknemers in dienst te nemen. Om ondernemers, en dan met name de kleine bedrijven en flexwerkers, te ondersteunen, is er in juli 2017 een nieuw Sociaal Akkoord geopperd. Het doel? Meer zekerheid en minder risico. Maar was payroll al niet een prettige oplossing voor voldoende flexibiliteit voor de werknemer en meer zekerheid voor de werkgever?

Zo leidden verplichtingen ondernemers naar payroll

In het Sociaal Akkoord van 2013 werden werkgevers steeds meer verplicht werknemers door te betalen. Bij ziekte, bij het ontslagrecht. In de ogen van werkgevers werkelijk altijd. Of er nou werkzaamheden verricht worden of niet. Het is heel goed te begrijpen dat werkgevers liever geen mensen meer in dienst nemen! Immers, een ondernemer wil groeien. Het uitbetalen van niet-werkende krachten draagt daar niet aan bij. Deze verplichtingen vergroten juist eerder het risico op een faillissement. Dat was de reden voor de totstandkoming van het nieuwe Sociaal Akkoord, gepresenteerd door Ondernemend Nederland.

Standpunten in het nieuwe Sociaal Akkoord

Het uitgangspunt van het nieuwe Sociaal Akkoord is de risico’s voor werkgevers te verkleinen. Zo staan er concrete voorstellen in voor de versoepeling van het ontslagrecht en het terugbrengen van de loondoorbetalingsverplichting bij ziekte. Daarnaast wordt geopperd de ontslagvergoeding te limiteren op maximaal twee maanden loon bij ontslag. Deze voorstellen moeten ervoor zorgen dat bedrijven weer mensen in dienst gaan nemen. Maar nou duurt het vaak een zeer lange tijd voordat een voorstel aangenomen wordt en in werking wordt gezet. Waar kunnen bedrijven nu voor kiezen als ze behoefte hebben aan werkkrachten? De oplossing ligt in payroll.

Voordelen van payroll

Payroll biedt de voordelen van bovenstaand Sociaal Akkoord, maar zonder de verplichtingen en risico’s voor de ondernemer zelf. Immers, bij payroll is het payrollbedrijf de juridische werkgever van de werknemer. Eventuele doorbetalingen bij ziekte betaalt het payrollbureau in plaats van de ondernemer. Verder biedt payroll u als ondernemer de volgende voordelen:

  • U bent minder geld kwijt dan aan een boekhouder
  • U ontvangt geen facturen als er niet gewerkt wordt
  • U behoudt altijd de regie en inzicht over uw administratie
  • U bent verlost van administratieve lasten, tijdsdruk en stress
  • U houdt meer tijd en energie over voor uw eigen core business

Wachten op veranderingen of kiezen voor payroll?

Blijf als ondernemer niet zitten wachten op eventuele veranderingen. Kies nu alvast voor de zekere en betaalbare oplossing. Kies voor payroll! Bekijk of er in uw regio een payrollbedrijf zit dat u kan helpen aan een prettige constructie voor u en/of uw medewerkers. Dan bent u als ondernemer risicovrij, maar geniet u wel van gedreven werknemers!

Zet een slot op je bedrijfsdata

Het wordt zo langzamerhand wel steeds belangrijker om je bedrijfsdata te beveiligen. Enerzijds door de toenemende onzorgvuldigheid van medewerkers, anderzijds door de komst van GDPR (General Data Protection Regulation). Deze Europese wet gaat in in mei 2018 en stelt strenge eisen aan databeveiliging en beleid. Als je als bedrijf niet voldoet aan deze eisen, riskeer je zeer hoge boetes.

Medewerkers gaan onzorgvuldig om met bedrijfsdata

Bedrijven hebben onvoldoende controle over databeveiliging doordat medewerkers er onzorgvuldig mee omgaan. Medewerkers slaan data op in clouddiensten en delen deze met anderen.  Ook worden gegevens lokaal opgeslagen om thuis verder te kunnen werken. Het percentage medewerkers dat zich daaraan schuldig maakt kan wel oplopen tot 50%. Je zult dus behoorlijk strenge regels moeten opstellen en moeten handhaven om dit gedrag te veranderen.

 

 Wat is de General Data Protection Regulation?

Met de komst van de ‘General Data Protection Regulation (GDPR)’, die ingaat in mei 2018, worden strengere eisen gesteld dan nu uit oogpunt van de WBP (wet Bescherming Persoonsgegevens). Onderdelen van deze wet:

  1. Van toepassing zowel binnen als buiten Europa
  2. Bewerk je meer dan 5000 persoonsgegevens dan ben ver verplicht tot het aanstellen van een DPO (data protectie officer)
  3. Je bent verplicht tot het instellen van audits
  4. Privacy is leading en richtlijn bij alles wat je doet
  5. Er moet nog explicieter toestemming worden verstrekt tot het gebruik van gegevens
  6. Boetes voor overtredingen kunnen oplopen tot 1.000.000 euro (of 2% van de jaaromzet als dit bedrag hoger is).

In dit artikel wordt breder ingegaan op de wet. Let op de wet is nog niet definitief maar je doet er verstandig aan om nu al voorbereid te zijn.

Zet nu al een slot op je bedrijfsdata

Je doet er dus niet onverstandig aan om te beginnen met het inventariseren van jouw risico’s. Zet een slot op je bedrijfsdata en begin met strenger worden!

Meer ondernemerstips? Volg mijn blog!

Lokaal je bedrijf promoten

Google weet tegenwoordig steeds beter lokaal relevante resultaten te vertonen als je zoekt naar een dienst, product of bedrijf. Daarmee kan je lokaal je bedrijf promoten. Als je wilt dat jouw bedrijf vooraan wordt getoond in de zoekresultaten van Google dan heb ik een paar handige tips voor je verzameld.

Hoe kan Google jouw locatie herkennen?

Google weet de locatie van jou als internetgebruiker prima te herkennen. Dat doen ze op een aantal manieren. Allereerst gebruiken ze daarvoor het IP adres van jouw internetverbinding. Vaak is je internetadres te koppelen aan je adres. Google je via je telefoon, dan geeft je telefoon met behulp van GPS jouw locatie door. Dat is handig want als je op pad bent wil je natuurlijk niet lokale resultaten van je thuisadres, maar lokale resultaten van waar je op dat moment bent. Bijvoorbeeld als je op zoek bent naar een restaurant. De laatste mogelijkheid is via jouw google account. Steeds meer mensen hebben een Google account om te mailen, bestanden of foto’s op te slaan. Via allerlei slimme koppelingen, weet Google dus prima je locatie te bepalen. Onderin de Google pagina, zie je welke locatie Google gebruikt. Hier zie je de locatie staan.

lokaal je bedrijf promoten

Wat doet Google met jouw locatie

Google gebruikt jouw locatie om je relevante lokale zoekresultaten te presenteren. Als je in Amsterdam bent en zoek naar een restaurant, dan wil je restaurants in Amsterdam vinden. En niet in Maastricht. Datzelfde geldt als je op zoek bent naar een kapper, een fietsenwinkel en ga zo maar door. Google probeert daarmee relevanter te zijn. En zo gebruik je Google meer. En omdat jij Google meer gebruikt, kunnen ze natuurlijk ook weer meer advertenties verkopen. Ook die advertenties verkoopt Google aan de hand van jouw locatie. Dus als een adverteerder alleen maar wil adverteren aan mensen die op dat moment in Amsterdam zijn, dan kan dat. Zelfs de advertenties zijn zo meer relevant voor jou als bezoeker. In tegenstelling van wat men vaak nog denk, toont Google dus in elke locatie andere zoekresultaten in Google.

Hoe kan je nou lokaal je bedrijf promoten?

Om lokaal je bedrijf in Google  te promoten zijn er een aantal mogelijkheden:

  1. Google Maps
  2. Google Adwords
  3. Google Zoeken
  4. Google Mijn Bedrijf

Behalve de 2e optie, zijn al deze mogelijkheden gratis. Maar hoe word je nou vertoond in Google Maps, Google Zoeken an met je Google mijn bedrijfsvermelding?

Gevonden worden met Google Mijn bedrijf

Om met je bedrijf gevonden te worden, moet je eerst een vermelding aanmaken in Google Mijn bedrijf. Dat doe je door je aan te melden via deze link. Met Google Bedrijf kan je al jouw gegevens beheren op 1 plek. Tegenwoordig kan je zelfs aanbieden posten via Google Mijn Bedrijf. In het artikel Promoot je bedrijf met Google Posts! wordt op een handige manier uitgelegd hoe je dat moet doen.

Gevonden worden in Google Maps

Om met je bedrijf gevonden te worden in Google Maps, moet je eerst je Google Mijn Bedrijfsvermelding activeren. Vaak krijg je dan een kaartje toegestuurd van Google om te verifiëren of het wel echt je adres is. Zo voorkomt google fraude met locaties. Daarna is het van belang om in zoveel mogelijk (lokale) bedrijfsgidsen vermeld te worden. Dat moet dan wel met exact hetzelfde adres, dus op dezelfde wijze ingevoerd.

Gevonden worden in Google zoeken

Om lokaal vindbaar te worden in google als bijvoorbeeld loodgieter, timmerman of slotenmaker moet je heel wat meer doen. Het is sowieso noodzakelijk dat jij je bedrijf aanmeldt bij Google Maps en een Google Mijn Bedrijf aanmelding regelt. Daarnaast is het van belang dat jij je website optimaliseert. Dat betekent dat je adres duidelijk is vermeld op je website en zelfs voorzien is van de juiste structured data mark-up. Dat maakt het Google makkelijker te begrijpen dat je echt in de plaats bent gevestigd, die op je website staat. Daarnaast is het van belang dat je links verkrijgt naar je website, zodat Google kan begrijpen dat jouw website belangrijker is dan die van je concurrent. Al met al zijn er zo’n 200 factoren van belang, maar met een beetje werk is het prima mogelijk om je website lokaal in de top 10 te krijgen. Je kan dat werk ook uitbesteden, bijvoorbeeld met een SEO abonnement. Zo concentreer jij je op de zaken waar je goed in bent.

Wat levert Lokale promotie op?

Als jij lokaal je bedrijf wil promoten, legt dat je geen windeieren. Veel mensen zoeken lokaal, bewust of onbewust. Lokaal je bedrijf promoten maakt je zichtbaar in je directe verzorgingsgebied. Zonder lange reistijden aan het werk en zonder al te veel geld te besteden aan marketing. Immers lokale marketing is gerichter en goedkoper. Wij geven je daarom mee als ondernemerstip om zeker je bedrijf lokaal te promoten in Google!

Let op valse facturen!

Ondernemers worden om de haverklap bestookt met valse facturen. De meeste voorkomende facturen zijn van jaarlijkse bijdragen voor bijvoorbeeld de KVK, je domein, KPN of anderszins. De facturen zijn nauwelijks van echt te onderscheiden en gaan over een klein bedrag. Ondernemers met weinig tijd, betalen vaak de factuur omdat ze geen tijd hebben om te controleren en om er snel van af te zijn. Een waar goudmijntje dus voor ondernemers.

Voorbeelden van valse facturen

Elke maand verschijnen er nieuwe valse facturen, ook wel spookfacturen genoemd. Enkele voorbeelden zijn:

  • Office Intel
  • Office Smart
  • Xpressoffice
  • Ipta
  • Trademark publication service
  • Advertentiebank
  • KVK
  • NL Domein Host
  • Webdomein Noord
  • Registratie

De facturen zijn nauwelijks van echt te onderscheiden. Elke maand verschijnen er weer nieuwe valse facturen. Via deze website kan je alle spooknota’s checken. Superhandig en het bespaart je veel geld.

Let op valse facturen